Stadstrafik
Tre av fyra mopedolyckor där någon skadats eller dör sker i stadstrafik.
Att många olyckor inträffar i stadstrafiken har mycket att göra med det begränsade utrymme man delar med många andra trafikanter (cyklister, bilister, mopedister, bussar, gångare). Mycket händer på en gång och det är många regler att hålla koll på. Man har kort tid på sig att reagera och agera, ett litet misstag kan bli förödande. Det som skulle rädda flest liv är att sänka hastigheten.
Anvisningarnas rangordning
Observera att man ALLTID ska följa polistecken, vägtransportledare och vakter före övriga tecken.
- Polismanstecken
- Trafiksignaler
- Vägmärken
- Regler (t.ex. Högerregeln)
Exempel: Om trafiksignalerna i en korsning är trasiga eller blinkar gult innebär det att du ska följa vägmärken om det finns. Om vägmärken inte finns så följer du regler.
Svängningsregeln
Du får inte hindra trafiken på den vägen du svänger in på, eller störa mötande trafik när du korsar deras körbana.
Cirkulationsplats
Ska du svänga av vid första eller andra avfarten ska ligga i högra (yttre) körfältet.
Ska du svänga av vid andra avfarten eller efter den andra avfarten ska du ligga i vänstra (inre) körfältet.
Parkering
Moped klass 2: Du får parkera vid cykelställ, gångbanor, cykelbanor och vid parkeringsskyltar om ingenting annat anges.
EU-moped klass I parkeras enligt samma regler och på samma parkeringsplatser som bilar. Får ej parkeras vid cykelställ eller cykelbanor.
Vanliga trafikregler i stadstrafik
Det absolut viktigaste man ska komma ihåg när man kör är att; aldrig köra fortare än man klarar av att bromsa inom den sträckan man överblickar. Om du inte anpassar hastigheten efter omgivningen så är du en ren trafikfara, både för dig själv och andra i din närhet. Oavsett om det handlar om stadskörning eller landsvägskörning så är denna grundregel en förutsättning för att man ska vara en trygg förare.